Linie WN w Holandii i w Polsce

Linie WN w Holandii i w Polsce

Holenderska Rada Naukowa, na zlecenie Ministra Środowiska, zrobiła 2 lata temu ponowny przegląd badań naukowych i po stwierdzeniu, że badania nadal wskazują na związek między występującym w pobliżu linii WN polem magnetycznym a białaczką dzieci, dała rekomendację dla utrzymania polityki ostrożnościowej wprowadzonej w 2010 roku.

W Holandii jest nawet mapa z której mogą korzystać np. wszyscy samorządowcy, żeby zobaczyć w jakiej strefie od linii występuje pole magnetyczne zagrażające stale przebywającym tam dzieciom. Wystarczy kliknąć na ikonkę z literką „i”, a potem na linię. Te z największym napięciem są na czerwono. Znalazłem przy nich pasy/strefy 2x150m, 2x140m, 2x120m, 2x110m, 2x100m. Niestety u nas samorządowcy nie korzystają z tej wiedzy i pozwalają budować domy i osiedla nawet 30 m od linii WN. Na to pozwalają też przepisy.

Przez 10 lat niczego nie nauczyliśmy się od Holendrów. 

Linki do mapki i dokumentu:

Mapa – link

Dokument – link

Przykładowo, gdy klikniemy w czerwoną linię Diemen – Lelystad napięcie 380 kV otrzymamy strefę wolną od zabudowy 2 x 120 metrów. W Polsce zabudowa jest możliwa 22 metry od linii 2×400 kV +2×220 kV.

Petycja w sprawie utworzenia buforu o długości 500 m wokół szpitali i placówek oświatowych wolnego od stacji bazowych telefonii komórkowej

Michał Woś

Minister Środowiska

ul. Wawelska 52/54, 00-922 Warszawa
kontakt@srodowisko.gov.pl

Kamionki, 27.07.2020 r.

Petycja w sprawie utworzenia buforu o długości 500 m wokół szpitali i placówek oświatowych wolnego od stacji bazowych telefonii komórkowej

W interesie publicznym, w celu ochrony osób najbardziej wrażliwych na oddziaływanie pola elektromagnetycznego, przebywających w szpitalach, żłobkach, przedszkolach i szkołach, wnoszę o utworzenie bufora o długości 500 m wokół szpitali i placówek oświatowych wolnego od stacji bazowych telefonii komórkowej.

UZASADNIENIE
W niedawnej publikacji naukowej „Limiting liability with positioning to minimize negative health effects of cellular phone towers” autor napisał:
„...Skutki zdrowotne promieniowania o częstotliwości radiowej (RFR) są nadal niejednoznaczne, ale dotychczasowe dane uzasadniają większą ostrożność przy umieszczaniu wież komórkowych. Zespół inżynierów rozważa obecną wiedzę na temat wpływu na zdrowie i możliwych rozwiązań, które wskazują, że bufor o długości 500 metrów (jedna trzecia mili) wokół szkół i szpitali może pomóc zmniejszyć ryzyko dla wrażliwych populacji…

https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/S0013935119306425?via%3Dihub

MAGNEZ – naturalny czy suplementy

Naturalne produkty

Jak zwykle jestem za naturalnym sposobem uzupełniania braków, ale ponieważ w przypadku dużych problemów, takich jak np. lekka depresja, lepsze jest suplementowanie, dzisiaj wspomnę o dwóch z nich.

Awokado, boćwina, rzepa, proszek kakao, czekolada, liście buraków, brokuły, brukselka, natto (sfermentowana soja), sałata rzymska, pestki dyni, pestki słonecznika, siemię lniane, otręby ryżowe, pszenne i owsiane, płatki owsiane, kasza gryczana, orzechy laskowe, groch, banany, kolendra, szczypiorek, kminek, pietruszka, gorczyca, koper włoski, bazylia, goździki, figi, daktyle i morele suszone, woda wapniowo-magnezowa.

Jak widać jest mnóstwo produktów, które mogą nas wspomagać w utrzymaniu poziomu magnezu. Dzienne zapotrzebowanie dla mężczyzn to 400 mg, dla kobiet trochę mniej, ale dla łatwego zapamiętania można przyjąć tę samą wartość.

Pamiętajmy zatem, żeby codziennie zjeść coś zielonego, dodać po codziennych płatków garść orzechów i garść nasion i do tego na obiad lub kolację coś z produktów strączkowych lub hummus.

Problemy

Problemy w przypadku niedoborów magnezu są tak duże, że jak tylko zaczynają się w naszym organizmie problemy z depresją, lękami, sercem, pamięcią, to pierwsze co sprawdzamy u lekarza, to niedobory magnezu. Być może wtedy jest już za późno na naturalne jedzenie i trzeba się suplementować.

Coś na pamięć, ciśnienie, choroby serca, skurcze mięśni. Sól Epsom.

Jeśli ktoś nie chce łykać tabletek, jest taki jeden produkt, nad którym warto się zastanowić. To znana od lat sól Epsom, czyli siarczan magnezu. Tym razem zastosujmy go nie doustnie, ale do kąpieli. Większe opakowania np. 1,5 kg najlepiej zamawiać przez internet lub w sklepach chemicznych. Na kąpiel do wanny wystarczy 1 szklanka soli. Jeśli dodamy do tego kilka kropli olejku z drzewa herbacianego, osiągniemy 3 efekty. Uzupełnimy w organizmie magnez, wypielęgnujemy skórę (siarka) i odkazimy ją trochę (olejek) na całym ciele. Dodatkowo jeszcze taka kąpiel to fajny relaks. Spróbujmy.

Obawiasz się Alzheimera, masz pierwsze kłopoty z pamięcią ? Treonat magnezu.

Wiemy wszyscy, że magnez ma olbrzymi wpływ na działanie całego organizmu, wiemy też, że większość ludzi ma niedobory, stąd mnóstwo reklam z suplementami zawierającymi magnez. Ma on również wpływ na metabolizm, kontrolowanie cukrzycy typu 2, problemy ze stresem a nawet depresją, a więc czynniki mające też wpływ na rozwój choroby Alzheimera. Warto więc profilaktycznie włączyć do diety takie produkty jak pestki dyni, kakao, siemię lniane, dziki łosoś, awokado.

Dr. Bredesen zwraca uwagę na magnez zarówno przy leczeniu Alzheimera jak i kontrolowaniu poziomu cukrzycy. Jego zdaniem wysoki poziom hemoglobiny A1c wskazuje na słabą kontrolę poziomu glukozy. Wśród przyczyn może być niski poziom magnezu. Jak to sprawdzić ? Jeśli RBC magnezu w czerwonych krwinkach jest poniżej poziomu 5,2 naukowiec doradza wypróbowanie glicynianu magnezu (500 mg dziennie) lub treonat magnezu (2g) dziennie.

Ten drugi to nowy suplement, coraz bardziej popularny, bo przekracza barierę mózgu, a więc może być skuteczniejszy w brakach tego pierwiastka w mózgu. Jest już dostępny w najlepszych zielarniach, także w Polsce.

Sprawdzenie magnezu to właściwie pierwsze badanie jakie powinniśmy zrobić, kiedy zaczynają się lęki, problemy z koncentracją lub z poziomem hemoglobiny. Pamiętajmy zawsze, że kiedy bierzemy suplementy, warto sprawdzić czy mamy niedobory. Jeśli chorujemy i bierzemy inne leki, trzeba to skonsultować z lekarzem, bo mogą razem być szkodliwe dla nas. Trzeba też kontrolować systematycznie, czy już nie osiągnęliśmy poziomu, który chcieliśmy mieć.

Magnez a depresja

Są badania wskazujące na to, że być może suplementowanie magnezem pozwoli wyjść z lekkiej depresji, pamiętajmy jednak, że każdy człowiek jest inny i ma inne przyczyny choroby więc i innych lekarstw potrzebuje. Najlepiej na początek zawsze dobrze się przebadać pod kątem niedoborów.

https://journals.plos.org/plosone/article?id=10.1371/journal.pone.0180067

Warto jeszcze pamiętać, że magnez pomaga lepiej przyswajać witaminę D3, a razem z K2 tworzą super trio dla naszego zdrowia. Pilnujmy zawsze zimą, żeby nam nie zabrakło tych witamin i minerałów w organizmie.

Polub mnie na fejsie.

Wrotycz – czy stosować ?

W związku z tym, że olejek eteryczny wrotyczu zawiera silną toksynę tujon, zioło to nie jest dopuszczone w UE do stosowania wewnętrznego.

Zioło to ma działanie przeciw pasożytom jelitowym (glisty, tasiemce), a także przeciw zewnętrznym pasożytom (wszy, świerzbowce).

W związku z ostrzeżeniami o toksynie ja skupię się tylko na działaniu zewnętrznym. Jak zwykle też przypomnę, że kobiety w ciąży, kobiety karmiące, osoby biorące leki i dzieci powinni każde zastosowanie ziół skonsultować z lekarzami.

Ponieważ głównym składnikiem leczniczym są kwiatki, ze zbiorem czekamy zawsze do lipca, kiedy pokażą się kwiatki żółtego koloru

Obcinamy same kwiatki jeszcze dokładniej niż to zrobiłem na obrazku. Gdybyśmy chcieli je wysuszyć warto je pewnie jeszcze trochę rozdrobnić, bo są mocno zbite i mokre w środku.

Do zrobienia naparu, do stosowania do przemywań, wystarczy kilka takich kuleczek zalać wrzątkiem i przykryć na 10 minut.

Jeśli chcemy sobie zrobić olej do smarowania zalewamy wrotycz dla dezynfekcji wódką i przepłukujemy.

Po dezynfekcji zalewamy ulubionym olejem w garnku ziołowym.

Ponieważ każde podgrzewanie powoduje utratę wartości rośliny, tym razem zróbmy to delikatnie. Wsadzamy na 10 minut garnek z ziołami i olejem do większego garnka z gotującą wodą.

Potem zamykamy wszystko w słoiku i trzymamy w ciemnym miejscu.

Po tygodniu przecedzamy, zamykamy i wsadzamy do szafki.

Polub Antrejkę na fejsie.

Jagody – najlepsze na pamięć

Owoce leśne – najlepsze na pamięć

Naukowcy nie mogą się nachwalić jagód i ich wpływu na zdrowie, a szczególnie zdrowie mózgu. Za jagody uznają także borówki, truskawki i inne bezpestkowe owoce.  O ile truskawki są często zanieczyszczone pestycydami, owoce leśne mają szanse być dla naszego zdrowia prawdziwym skarbem, choć i tutaj leśnicy stosują chemię, łącznie ze słynnym Roundupem.  Za chwilę najbardziej obrodzi czeremcha amerykańska, bardzo inwazyjna roślina, która opanowała nasze lasy. Ona ma pestki, więc pamiętajmy, aby ich nie jeść. Jeżyny w obawie przed bąblowicą zawsze myjemy. Jarzębinę trzeba przemrozić lub zblanszować. Czarny bez najlepiej ugotować (na surowo nie wolno jeść). Na tarninę warto poczekać do przymrozków, o ile ptaki nam nie zjedzą, a żołędzie na kawę najlepsze będą gdy już będą brązowe.

Dzisiaj

W tej chwili chodząc po ogródku i lesie zbierałem i robiłem zdjęcia malin, jagód i czerwonych porzeczek. Każdy z tych owoców ma inny smak, każdy inne walory. Warto pozbierać na teraz i zrobić sobie zapas na zimę. W sklepach potaniały borówki, a za miesiąc będzie już owocować aronia.

Na przeziębienia najlepsze są maliny i herbatka z kwiatów lipy.

Dieta MIND

Wśród diet, które mogą mieć największy wpływ na nasze zdrowie, od paru lat wymienia się dietę MIND ( „Mediterranean-DASH Intervention for Neurodegenerative Delay”). Z tego opisu od razu widać, że dieta oparta jest na dwóch innych dietach, uważanych za najzdrowsze, czyli śródziemnomorskiej i DASH.
Dieta Mind większy nacisk kładzie na rośliny zielone, takie jak szpinak, sałata czy brokuł, a także owoce jagodowe (jagody, borówki, jeżyny, truskawki, itd.). Mamy właśnie sezon, więc warto się wybrać do lasu po jagody. Przy jeżynach uważajcie na kolce i odzież. Są bardzo ostre, a odzież ciężko odhaczyć. Bez kilku drobnych ran się nie obejdzie.

Jeśli ciężko od razu zmienić całą dietę, warto na początek dodać te 2 pozycje do jadłospisu. Warto to robić profilaktycznie, ale jeśli w rodzinie macie już ciężko chorych (np. Alzheimer), spytajcie lekarza czy możecie wprowadzić dietę MIND. Często inne choroby, jak np. cukrzyca, utrudniają wprowadzanie diety, dlatego warto zawsze skorzystać z opinii lekarza.

Później zostaną nam już tylko jagody suszone.

Polub Antrejkę na fejsie:

Kandydaci na urząd Prezydenta RP nie odpowiadają

KOMUNIKAT

Szanowni Państwo,

1 lipca 2020 r. wysłałem pytania do sztabów wyborczych (kwandrzejduda2020@gmail.comwolontariat@trzaskowski2020.pl) obu kandydatów na urząd Prezydenta RP.

 https://antrejka.pl/2020/07/pytania-do-kandydatow-na-prezydenta/

Zadałem je, ponieważ w oficjalnych wystąpieniach obu kandydatów brakowało odniesienia się do tych zagadnień.
Poruszane tematy są bardzo ważne dla parudziesięciu tysięcy osób, które zastanawiają się jeszcze nad wyborem kandydata i dla których te tematy są bardzo ważne. Miałem nadzieję, że kandydaci nie okażą wielkiego cykora przed pytaniami zwykłego, prostego obywatela i odpowiedzą.
Niestety stało się inaczej. Kandydatom zabrakło czasu, albo odwagi, aby odpisać na poruszone zagadnienia:

Kwiat lipy – zalety i ostrzeżenia

W moim ogródku mamy 2 lipy. Pierwsza nie ma kwiatów wcale, druga obrodziła cudownie.

Na wczorajszej wycieczce rowerowej zauważyłem ludzi przystających w alei lipowej i zrywających kwiatki. Przełom czerwca i lipca to właśnie najlepszy czas na zbiory. Zbieramy kwiatki, gdy część z nich jest już kwitnąca a część jeszcze ma formę kuleczki. To najlepszy moment. Potem wystawiamy na papier i czekamy aż robaczki sobie pójdą w siną dal. Potem odstawiamy w zacieniowane miejsca do wysuszenia.

Jak przy wszystkich ziołach warto ostrzegać kobiety w ciąży, kobiety karmiące, małe dzieci i osoby chore (zażywające inne leki), tak w tym przypadku naukowcy ostrzegają szczególnie osoby mające kłopot z sercem. Uważać muszą także alergicy. Nadużywanie tej herbaty nawet zdrowym osobom przysporzy kłopotów z serduszkiem.

Zwykle przypominam też, że w stosowaniu ziół trzeba robić przerwy. W przypadku kwiatu lipy warto stosować je tylko sporadycznie i nie więcej niż filiżankę dziennie.

Herbatka stosowana jest często wraz z miodem na uspokojenie przed snem. Drugim częstym zastosowaniem są przeziębienia. Działa napotnie, łagodzi ból gardła i kaszel.

Takie zastosowanie kwiat lipy miał w moim domu gdy byłem mały, głównie na przeziębienia.

Naukowcy dodają, że herbatka łagodzi lęki, obniża ciśnienie, pomaga walczyć z zapaleniem w organizmie, a nawet zmniejszyć ból (np. stawów). Łagodzi także podrażnienia w przewodzie pokarmowym.

Pamiętajmy jednak. Stosujemy sporadycznie i małe ilości.

Polubcie antrejkę na fejsie.

Pytania do kandydatów na Prezydenta

Pewnie każdego z nas interesują inne sprawy i każdy o co innego zapytałby przyszłego Prezydenta. Mnie od listopada 2019, a wcześniej w latach 2005-2011 i w paru krótszych okresach, interesowały sprawy elektroskażeń, ekologii oraz obrony praw człowieka i zwierząt. Wszystkie organizacje obrony praw człowieka, obrony praw zwierząt i ekologiczne jak i pojedynczych aktywistów proszę o udostępnienie zarówno pytań, jak i późniejszych odpowiedzi kandydatów w mediach społecznościowych i blogach. Im szerszy będzie zasięg tym większa szansa na uzyskanie odpowiedzi, oraz większa świadomość społeczna.

Magiczny kwadrans lenistwa a zdrowie

Pisałem wczoraj o moim miesięcznym eksperymencie z medytacją. Wcześniej o wielkich korzyściach z uziemienia swojego ciała i o zaletach witaminy D.

Wszystko to można połączyć w 15-20 minutach leniuchowania w ogródku. I pewnie wszyscy, którzy mają ogródek, także działkowy, korzystają z tego, również plażowicze. Balkon też będzie super. Słoneczka nam latem nie brakuje, zdjęcie butów to sama przyjemność, poleniuchować każdy lubi, nawet Misiek (w tle). Największy problem z medytacją. Dzisiaj (2 dzień miesięcznego eksperymentu) próbowałem się skupić na przeponowym oddychaniu, a wzrok skupiłem na jednej z roślinek. Niestety przelatujące, kolorowe motyle, co chwilę odciągały mój wzrok, także bączek skaczący po kwiatkach koniczyny. Słońce znikające za chmurkami i pokazujące się ponownie bardzo rozpraszało. Udawało mi się jednak wracać do skupienia. Myślę, że za miesiąc, już mnie żaden bączek nie rozproszy, taki będę wprawiony w treningu uważności.

Zapraszam do kategorii Profilaktyka zdrowotna w menu.

Polubcie Antrejkę, na FB.

Medytacje

Duże znaczenie dla zdrowia w podeszłym wieku ma dieta, ruch, brak stresu i przyjazne otoczenie bliskich ludzi. Nie pisałem jeszcze o tym, że duże znaczenie mogą mieć też medytacje. Nie pisałem, bo temat znam głównie z filmów o mnichach buddyjskich.

Czas pogłebić wiedzę.

Wiele badań naukowych potwierdza, że różne typy medytacji wpływają pozytywnie na problemy poznawcze. Dr. n. med. A. Newberg wykazał, że codzienne 20 minutowe sesje, już po 8 tygodniach, zwiększyły dopływ krwi do mózgu u osób po 50-tce z łagodnym upośledzeniem umiejętności poznawczych.

Medytacje pomagają zredukować stres, poprawić sen, obniżyć ciśnienie, poprawić libido, stymulować odporność, redukować objawy alzheimera, poprawić koncentrację itp.

Będę przyglądał się kolejnym sposobom medytacji i badaniom pokazującym efekty, ale na początek, dla tych co zaczynają, mam kilka prostych uwag, jak zacząć.

1, Trzeba znaleźć czas. najlepiej stałą porę. Może rano, może wieczorem. Na początek wystarczy 10 minut.

2. Znaleźć spokojne miejsce, powyłączać wszystko co może przeszkadzać (telewizor, telefon, rodzinę), usiąść wygodnie, nogi stawiamy na ziemię a ramiona na oparciach fotela.

3. Skupić swoją uwagę na jakimś obrazie, dźwięku, może być oddech. Gdy tylko myśl odbiegnie na bok wracamy do skupienia.

No i to co najtrudniejsze, to powtarzalność. Jeśli nie będziemy tego robić codziennie, nie będzie efektu. Poćwiczmy to cały lipiec, pierwszy tydzień 10 minut, następne 20 minut. Na początku sierpnia będzie kolejny artykuł o medytacjach.